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?אַיֶּכָּה
OÙ ES-TU?

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La quête de soi
Extrait du livre
'La Rose aux Treize Pétales'
de Rav Adin Steinsalz 

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La question « Où es-tu? » apparaît dans l’histoire du premier homme. Après avoir commis la transgression, Adam et Ève prennent peur et se cachent au milieu des arbres du Jardin d’Éden. Ils entendent alors la Voix de DIEU qui demande à Adam : « Où es-tu? »

Cette question, comme ce récit tout entier, constitue l’une des structures fondamentales de toute vie individuelle ou collective. Si seulement chaque homme en particulier, et l’espèce humaine tout entière, pouvaient éviter la transgression de l’Arbre de la Connaissance – chercher à savoir ce qui ne correspond à aucun besoin de l’Âme –, ils éviteraient la faute, qui consiste à répondre à une question qui n’a pas été posée, à en savoir plus qu’il n’en faut, à se livrer à des études, à accumuler des informations fragmentaires et banales qui finissent par devenir une barrière à la connaissance lucide de la nature de son être. 

Sans toutes ces occultations, l’homme pourrait aller, comme instinctivement, dans la simplicité native de son être, à la rencontre de son ‘moi’ authentique et comprendre quelle est sa place dans le monde. Mais, depuis la faute d’Adam, l’homme a perdu la lumineuse simplicité de la voie qu’il devrait suivre, le sens instinctif qu’il en avait : il est devenu la proie du doute. Aussi bien, n’ose-t-il pas de prime abord se poser cette question : « Où suis-je? Où vais-je ? Que fais-je? »; il l’entend comme une Voix extérieure: la Voix de DIEU demandant à Adam ce qu’Adam n’ose pas se demander à lui-même. 

Et tout ce que l’homme peut répondre, c’est qu’il s’est égaré et qu’il se cache. Le point capital, ici, c’est le résultat de la transgression: qu’elle soit objective, ou qu’elle découle d’un sentiment, conscient ou refoulé, de culpabilité, sa conséquence immédiate, c’est que l’homme se cache de DIEU! Au lieu d’avoir Foi en Lui, de Le rechercher, il est contraint, parce qu’il se sent coupable, de s’enfermer dans une situation dont il ne peut sortir qu’en prêtant l’oreille à la question: « Où es-tu? »

La Voix qui retentissait dans le Jardin résonne encore dans le monde. L’homme n’en a pas toujours conscience, mais d’une manière ou d’une autre, il l’entend dans son Âme. Quelquefois, il ignore qu’il s’agit de la Voix de DIEU, mais la question elle-même, il est toujours capable de l’entendre. Cette écoute peut aussi bien résulter d’une quête consciente que non seulement il se cache de DIEU, mais qu’il ne sait même pas qu’il se cache de DIEU! Elle peut surgir pour celui qui vit une existence sans aucun but et cherche désespérément, comme pour celui qui s’imagine que tout est clair et intelligible : à toute personne, à n'importe quel moment, la question peut fuser: où es-tu?​

Traduction: Rabbin Josy Eisenberg

The Search
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?אַיֶּכָּה
WHERE ARE YOU?

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The Search for Self
Extract from the book
'The Thirteen Petalled Rose'
by Rabbi Adin Steinsalz 

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The question  appears  in the very  first  story  of the Bible—the story  of Adam  and Eve. After  committing  their  primal sin, they are  frightened  and  hide  themselves  among  the  trees  of the  Garden.  The  Voice  of GOD  is heard  calling  unto  Adam:  Where  art thou?  
This  question,  like  the  entire  tale,  is emblematic  of human  life.  If only man  as  an  individual,  if only the  race  of man as  a whole,  were  able  to  foreswear  the sin  of the Tree  of Knowledge—the  sin  of “knowing,”  for  which  there  is no  real  corresponding  need  in  the  soul—he  would  perhaps  also  avoid  the sin  of responding  to  the  question  before  it has  arisen:  when man  knows  more  than  he needs  to  know,  when  what  he learns are  no  more  than  fragments  of information,  heaps  of unrelated facts  which,  whether  they  are  correct  or  incorrect,  become  a barrier  to  experience  itself.  Were  it not  for  the  obfuscation  inevitable  in the formulation  of answers  without  questions—that is,  answers  without  inner  immediate  meaning—man  might, like  other  creatures,  have  been  able  to  feel  the  essence  of himself more  clearly  and simply;  there  would  be no  problem  about the  direction  he  has  to  take.  

His  instinctual  makeup,  the  elementary  existence  in him, would  guide him  to  finding his place in the world  and  to  his  understanding  of himself.  But  after  the sin  of knowingness,  the  luminous  simplicity  of his  way  is lost to  him.  He  does  indeed  gain  the  power  of doubt  and  uncertainty, but he loses  the primal  feeling of his place and position. And therefore the questions—it is one  question  really—with which  a man  begins  are not  the one  he might have  dared  to  ask in  purity:  Where  am  I? Where  am I going?  What  am I doing?

This  question  he hears,  not  from  within  but  from  without,  as the  Voice  of GOD  asking  Adam  what  he  does  not  dare  to  ask himself:  Where  art  thou?  And  thus  he  may  repeat  to  himself: Indeed,  where  am  I? The only thing he can  say with  any  degree of certainty  is that  he has  lost  his way  and  is hiding;  he cannot say  anything  more positive.  The  point  is that the consequence of sin, whether  experienced  directly or  indirectly  in the guise of open or  repressed  guilt feelings,  is that  man  hides  himself from GOD,  that  the  place  he happens  to  be is a  hiding  place,  and  in order  for  him  to  move  at  all  he  has  to  hear  the  question, Where?  Where  are  you?

The  Voice  in  the  Garden  is still  reverberating  throughout  the world,  and  it is still  heard,  not  always openly,  or  in  full  consciousness  but  nevertheless  still  heard  in one  way  or  another,  in a  person’s  soul.  Even  when  one  is totally ignorant  of the  fact  that  the Voice  is the Voice  of GOD,  one  can nevertheless  frequently  hear  what  it  says:  Where  are  you? Where  am  I? The question  can  be invoked  in full consciousness and,  on  the  other  hand,  can  also  come  to  a  person  not  only when  he is hiding from  GOD,  but even  when he does not know that  he is hiding  from  Him.  The  question can present itself to someone hopelessly without  aim or purpose, just as it can haunt someone who imagines that  everything  is clear  and  understandable  to  him.  To  anyone,  at  any  time  whatever, the question  may  be flung: Where  are  you?

Translation: Yehuda  Hanegbi 

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